TWEENS – FØDT TIL FORBRUG

Gruppen af børn, der hverken er helt små, men heller ikke helt teenagers endnu, defineres af marketingsindustrien som ”in-between-ages” eller mere populært ”tweens”. Det er en målgruppe, der gennem de sidste år er kommet langt mere i fokus i forhold til forbrug og indkøbsvaner. Tweens er nemlig født til forbrug. 

For der er ingen tvivl om, at disse tweens er kompetente og magtfulde forbrugere, med deres egen holdning til, hvilke produkter og mærker, familien skal bruge pengene på.
Men spørgsmålet er, hvilke faktorer, der ligger til grund for, at børn helt ned i 8 til 12 års alderen i dag udgør et yderst interessant forbrugersegment. Og ikke mindst, hvordan tweens i den sammenhæng påvirker familiens økonomi og indkøbsvaner.

Charite Nielsen er indehaver af analysefirmaet ”KidsXray”, der er specialiseret i diverse studier og analyser af børn, tweens og teenagers.
Ud fra hendes viden inden for området, handler det i bund og grund meget om, at man som forældre og samfund i dag er begyndt at opfatte børn på en ny måde. ”Man er begyndt at snakke med dem, i stedet for bare til dem”.
Med det mener Charite, at man i dag hører mere efter og tager børnenes meninger og følelser alvorligt. Børnene får lov at bestemme mere, fordi man som forældre gerne vil have, at de bliver mere ansvarsfulde både i forhold til familielivet og samfundet.
Charite understreger dog samtidig, at når man ser på tweens som magtfulde forbrugere, skyldes det selvfølgelig også deres tilgang til medierne i dag. Med smartphones, tablets og diverse sociale rum på nettet, bliver tweens nemlig dagligt bombarderet med reklamer for diverse produkter. Det skaber ønsker og behov hos børnene og gør dem til nutidens superforbrugere.

Kvalitetsbevidste luksusforbrugere
Men hvad er det så for et forbrug nutidens tweens har?
Der er ingen tvivl om, at tweens i dag har langt større fokus på mærkevarer, mobiltelefoner og computer end børn i den alder havde tidligere.
De er kvalitetsbevidste forbrugere, som spejler sig meget i deres omverden. I venner og veninder, større teenager og idoler fra musikvideoer og tv-serier. De vil gerne være med på de nyeste trends og det sammenhold det giver i vennekredsen.
Når vi taler om tweens forbrug, er det derfor i høj grad et luksuspræget forbrug vi taler om. Langt hen af vejen skyldes det, at børn i dag har flere penge mellem hænderne end tidligere. Men samtidig skyldes det også en generel ændring i forældrenes holdning til deres børn.
”Forældrene afspejler i dag langt mere deres image og identitet gennem børnene. De vil jo alle gerne fremstå som gode forældre i andres øjne” siger Charite.
Hun forklarer, at man som forældre er mere tilbøjelig til at give børnene det de peger på. Det selvom det er en stor post i familiens økonomi.
”For forældrene vil jo ikke, at deres børn skal mangle noget eller være udenfor i forhold til klassekammeraterne” tilføjer Charite.
Mange vil nok forholde sig kritisk til denne tendens af tweens som forbrugere.

Men der er også forældre, der forsøger at vende tendensen til noget positivt. En af dem er Heidi Pedersen, der er mor til to tweens på henholdsvis 10 og 12 år.Hendes 10-årige datter er en modebevidst pige, der gerne vil have de kendte mærke, når der shoppes tøj. For at det ikke skal tage overhånd, har Heidi indført begrebet tøjpenge. ”På den måde er min datter selv med til at bestemme, hvilket tøj hun vil gå i. Men samtidig er hun også blevet langt mere bevidst om, hvad tøj koster og at man ikke bare kan købe og købe”.

Medindflydelse skaber fornuftige forbrugere
Men det er ikke kun i forhold til deres eget privatforbrug, at tweens spiller en rolle i familien økonomi og købsvaner.
De har også stor indflydelse på fx hvilke dagligvarer, der købes ind, hvor familiens sommerferie skal gå til og hvilke møbler, der skal pynte i hjemmet.
Det hænger igen sammen med, at forældre i dag har fået et lidt mere nuanceret syn på deres børn. Man anerkender i langt højere grad deres meninger og argumenter. Derfor tages der også lagt mere hensyn til børn og deres behov.
Charite vurderer, at denne udvikling er sund, da den i høj grad er med til at udvikle tweens til ansvarsfulde og kompetente forbrugere.
”Tweens som forbrugere handler meget om den indflydelse de selv søger, men nok i endnu højere grad om den indflydelse vi som forældre selv vælger at give dem” slutter Charite af.

Skrevet af umame d. 06-11-2016 i Tweens og teens