Slap helt af – TWEENS ER STADIG LEGEBØRN

Selvom dine tweens er begyndt at købe musik og tøj for deres lommepenge, i stedet for legetøj, og selvom de for længst har byttet dukker og biler ud med mobiltelefon, så er de stadig legebørn, ifølge børne– og ungeanalytiker Charite Nielsen. 

Hvis du hører til dem, der mener, at børn i dag bliver for hurtigt voksne og holder alt for tidligt op med at lege, så er der to ting, du skal vide. Du er langt fra alene. Og du tager fuldstændig fejl. Tweens er stadig legebørn mindst ligeså meget i dag, som ’dengang far var dreng’. Det foregår bare på skærmen i stedet for på græsplænen, ifølge indehaver af analysebureauet KidsXray, Charite Nielsen, der har specialiseret sig i analyser med og om børn og unge.

Ifølge Charite Nielsen leger tweens ligeså meget i dag, som de gjorde tidligere.

Kids Grow Older Younger
Indenfor marketingsindustrien og blandt forskere florerer der en tese, om at moderne børn, tidligere end før, lægger afstand til barndommen og i stigende grad opfører sig som teenagere. Det er især de 8-12årige, der har en adfærd, der minder om teenagernes med interesse for musik, mode, idoler og forbrug. På grund af deres ungdommelige adfærd, taler man om, at barndommen er krympet. Fænomenet omtales som KGOY – Kids Grow Older Younger (Børn bliver ældre yngre).

Ikke overraskende, er det en udvikling, der vækker bekymring hos mange. Allerede i 1982 var den amerikanske forsker Postman ude og tale om ’den forsvundne barndom’, hvor børn i en tidlig alder forlader legen med det traditionelle legetøj, til fordel for en mere teenageagtig tilværelse, med medierne i centrum. Men bekymringen er overdrevet, mener Charite Nielsen:

”Tweens i dag er ganske vist blevet storforbrugere af medier, og medierne medvirker selvfølgelig til, at deres liv og leg forandres. Og helt praktisk kan man jo se, at de holder op med at komme i Fætter BR. De køber ikke legetøj mere, men det er jo ikke det sammen, som at de ikke leger. De leger stadig meget. Det er bare rammerne for legen, der har ændret sig.”

Legen går online
Den megen bekymring og fokus på manglende leg er, ifølge Charite Nielsen, en misforståelse, der skyldes, at vi ganske enkelt ikke kan se, at vores børn leger:

”Tweens leger fuldstændig som de altid har gjort, men vi voksne genkender ikke legen, fordi rammerne for den har ændret sig meget i forhold til, da vi selv var børn,” forklarer hun og uddyber:

”Hvis vi tager en helt konkret leg, som ’Far, mor og børn’, så brugte man rekvisitter, da jeg var barn. Man havde en dukke, der var ’lillen’ og ’faren’ sad med avisen og man var fysisk sammen i et rum. Sådan gør børnene ikke i dag. De gør det online i stedet. Og det kan du jo ikke nødvendigvis se, som forælder.”

Klassiske rollelege kan genfindes i stor stil som computerspil i dag. Ligesom gængse drengelege som cowboy og indianer, hvor man hver har ti liv, er genopstået som alskens skydespil og bilerne fra legekassen er blevet skiftet ud med racerspil. Charite Nielsen mener, at der dybest set er tale om de samme lege, som man har leget i generationer:

”Der er et spil, der hedder go-supermodel. Det er egentlig bare påklædningsdukker på nettet. Da jeg var barn, sad jeg og tegnede tøj til mine påklædningsdukker på papir. Nu gør de det bare online, hvor de også kan gå ind og tegne og købe nyt tøj.”

Og legen bliver oven i købet til på samme måde, som tidligere:

”Da jeg var lille, talte man i datid, når man aftalte en legeregel: ’Så sagde vi, at du var …’ og når man talte i nutid, var legen i gang. Børn gør det samme i dag på nettet. For eksempel skriver de til hinanden og aftaler at: hvis vi sætter stjerner omkring teksten, så er det noget, vi siger, og hvis vi sætter lighedstegn på hver sin side, så er det noget, vi aftaler. Det er nøjagtig det samme, de gør. Bare med andre midler”, understreger hun.

For meget af det gode
Når børn og tweens vælger det traditionelle legetøj fra i dag, så skyldes det måske ikke kun, at der er online-universer der lokker, men også, at vi voksne har dynget dem til med lege, der allerede er skabt.
Charite Nielsen mener, at legens væsen, fantasien, har trange kår, med det legetøj, der produceres i dag:

”I dag kan du jo nærmest ikke få lov til at bygge en hule selv. Den er lavet på forhånd. Legefunktionen, der sker inde i hovedet, når man opbygger en leg, den er ligesom død, hvis hulen allerede er bygget. Legen går simpelthen ned på udstyr. Man kan købe alting og det gør forældre i dag”, fortæller Charite, der har et eksempel fra egen baghave:

”Da min mellemste søn gik i 3. klasse, kom der en ny ting fra Lego, der hed Bionichle, som de begyndte at lege med i skolen. Der var seks figurer i alt. En dag var der to fra klassen, der fik alle seks figurer på én gang. Dagen efter var legen i stykker. Der var ikke længere noget med: ’jeg har den og du har den og vi kan kæmpe mod hinanden og hvad kan jeg og hvad kan du’.

De ødelagde legen ved at have det hele. Så tog børnene ikke figurerne med i skole mere – de gad simpelthen ikke.”

Derfor kan computerspil og online-universer ligefrem være befriende for legen:

”Der er selvfølgelig ting, de får lige i smasken på en computer, hvis man ser et spil, hvor det grafiske og det hele er i orden, for så er forestillingen levet ud. Men for det meste, er computeren en god legeplads, hvor der netop er plads til at opbygge en leg og lade fantasien arbejde”, siger Charite, der mener at forældre godt kan tage det helt roligt, når deres tweens sidder klistret til computerskærmen. Det er slet ikke så teenageagtigt som man skulle tro. Det er faktisk bare noget de leger.

Tekst: Siv Lerce Frederiksen

Skrevet af umame d. 23-05-2017 i Tweens og teens