Reklamation eller reparation

Hvordan skal jeg reklamere over tøj

I denne tid bliver der tænkt rigtig meget over bæredygtighed. Der tænkes over materialerne på det tøj vi køber, hvordan det bliver lavet og fragtet. En ting der også er værd at forholde sig til, men som for få gør, er reklamation og returnering af varer. For hvor mange tænker lige over, hvad det kræver af ressourcer, og hvad der sker med de varer, efter de er sendt retur.

Tag problemet i egen hånd

Hvis der er mindre fejl på ens tøj, vil det være en stor fordel for alle, at man som forbruger selv finder nål og sytråd frem. Det er blevet en hel naturlig ting, at forbrugere er kritiske og måske lige til den gode side. For de fleste kan nemt selv reparere de småfejl, der en gang imellem vil være eller komme på tøjet.
Det bliver taget som en selvfølge, at hvis en syning er gået op, så skal produktet retur. Det forventes, at der bliver sendt et produkt magen til tilbage til forbrugeren, men i ny stand. Hele den proces er rigtig omkostnings tung. Tøjet skal fragtes fra den ene til den anden, og muligvis sendes til udlandet og destrueres. Af den grund vil det være rigtig godt, hvis tøjforbrugerne kan få ændret på holdningen i forhold til reklamation. I stedet kan du stille dig selv det spørgsmål: Hvor meget vil det kræve for mig at fikse det pågældende problem. Måske er man ikke selv en haj bag en symaskine, eller med en nål i hånden. Men så kender man højst sandsynligt en der er.

Det behøver ikke kun være i situationer med nyt tøj, at man kan tænke sådan. Det gælder også tøj, man har haft i flere år. Det er dog primært tankegangen i forhold til tøj, man har købt for nyligt, der skal ændres. Da hele reklamationsprocessen kræver og koster rigtig meget. Men vi lever også i en tid, hvor mindre forbrug er en velset ting. Det er med hensyn til miljøet en rigtig god sag, og endnu et emne vi kan komme til livs, ved at reparere på det tøj vi har.

Berig andre med dit fejlkøb

En anden ting der også bliver brugt mange ressourcer på, er billige varer der bliver returneret. Hvis man har købt en t-shirt til 80 kr., bliver selve fragten formenligt dyrere end produktet, hvis der vælges at sende den tilbage. Det koster for både køberen, sælgeren og miljøet. For det kan ikke komme som den store overraskelse for nogen mere, at transport udleder en del CO2. Det gælder i særlig grad, hvis tøjet skal returneres til andre lande end Danmark. Men bestemt også hvis det er inden for landets grænser. Så det er værd at overveje, om den t-shirt sønnike ikke kunne passe, måske passer fætter Magnus eller Tobias fra klassen.

Skrevet af Anna-Sofie Dall Johansen d. 15-11-2019 i Bæredygtighed, Tøj & mode