MINDFULLNESS FOR TWEENS

Vores tweens bliver hver dag mødt med udfordringer og krav fra både skolen, vennekredsen og os som forældre. Krav til indlæring og forståelse, til at kunne følge de sociale spilleregler og indgå i fællesskabet samt overholde de pligter og aftaler, man laver med dem i hjemmet. Til tider kan disse udfordringer og krav vokse børnene over hovedet og påvirke deres koncentrationsevne og nærvær i en negativ retning – både i forhold til dem selv og i forhold til andre.


Nogle tweens bliver så påvirket, at de udviser tegn på stress så som hoved- eller mavepine, anspændthed, irritation, angst eller følelsesmæssig ustabilitet. Flere undersøgelser om børns trivsel peger på, at børn, der ofte bliver udsat for stress, på sigt kan få problemer med indlæring, opførelse og det overordnede helbred.

Mindfullness for tweens – hvad kan det hjælpe?
For at rette op på – men også forebygge mod – en negativ trivsel, der kan være et resultat af en hverdag med mange skift, krav fra omverden og ikke mindst tweens selv, er det en god ide, at man som forældre forsøger, at hjælpe sit barn med at håndtere nogle af hverdagens udfordringer. Et redskab til at håndtere stress, og styrke evnen til koncentration og nærvær er “mindfullness”. En meditationsteknik, der vinder mere og mere indpas i vores kultur i dag – og som bestemt ikke kun er forbeholdt voksne.

“Mindfuldness” kan defineres som en evne til at være opmærksom i nuet. Det handler om at være fuldt bevidst om den situation eller det øjeblik, man befinder sig i. Hvad er det jeg oplever lige nu? Hvad føler jeg? Hvad tænker jeg? Hvad mærker jeg i kroppen? Hvilke lyde er der omkring mig? Hvordan ser her ud? Disse iagttagelser skal accepteres på en ikke-vurderende måde, hvor det er helt ok at have negative tanker og følelser, uden man forsøger at bekæmpe eller kontrollere dem. På den anden side skal man hellere ikke lade sig undertrykke af dem – bare acceptere, at de er der.
Mindfullness handler ikke om at undgå, at tankerne vandre, for det kan man ikke kontrollere. Derimod handler det om at blive bevidst om det, når de gør det og så igen rette opmærksomheden mod det aktuelle øjeblik man befinder sig i. Målet er at opnå så stor en tilstedeværelse i nuet som muligt og at lære at kunne koncentrere sig om det man er i, uden at lade sig forstyrre af andre tanke eller udefra kommende impulser.

Hvis man som forældre lærer sin tween nogle simple teknikker indenfor mindfullness, kan man hjælpe ham eller hende til bedre at kunne håndtere stressede situationer, der opstår i dagligdagen –  både i skolen og derhjemme. Man kan lære dem at skabe en “pause” mellem stimuli fra både omverden og deres egne tanker og så deres reaktion. En pause, hvor de kan finde nærvær og koncentration.  Det giver dem også tid og mulighed for at reagere med omtanke i stedet for at reagere impulsivt i visse situationer.
Øvelserne kan bl.a. bestå i simple åndedrætsøvelser, klappeøvelser eller massage. Børn der lære at meditere bliver ofte langt mere rolige, i bedre humør og har større koncentration samt evne til samarbejde.

Du finder nedenfor forskellige øvelser i mindfullness for tweens.
Mindfullness og empati i skolen 1
Mindfullness og empati i skolen 2 

Mindfullness –  en succes i skolen
Flere og flere skoler sætter også meditation og afslapning på skemaet og mindfullness har i den forbindelse vist sig at have en meget positiv effekt. Eleverne får mere udbytte af undervisningen og er langt mere rolige og fokuserede. Med mindfullness kan man som lærer i stedet for blot at bede eleverne om at sidde stille og koncentrere sig, lære dem et redskab til, hvordan man faktisk gør det.

Det har vist sig at børn, der har meditation på skoleskemaet er bedre til at koncentrere sig, bedre til at berolige sig selv og overordnet set er der i klasselokalet også et meget lavere støjniveau og en venligere stemning. Det betyder færre konflikter og minder mobning.

Du finder her et link til en lille film om, hvordan Risskov Skole har bragt mere nærvær og ro ind i klasselokalet med meditation og mindfullness.

Skrevet af umame d. 29-11-2017 i Tweens og teens