Du kan hvad du vil – motivation i hverdagen!

Motivere, styrk dine mål, mental, fysisk, skole, venner, tanker, sammenlign aldrig rollemodel

Synes du også, at det kan være svært altid at holde motivationen oppe? Har du også dage, hvor du vågner og føler, at du ikke har lyst til at lave noget som helst? Bare rolig, det har vi alle sammen! Men der er mange måder til, hvordan man kan styrke sin motivation. Her kommer nogle idéer til, hvad du kan gøre for at føle dig mere motiveret i hverdagen.

Start med slutningen

Til at starte med er det vigtig at sætte mål. Hvad vil du gerne opnå? Er der noget, du altid har drømt om? Husk ikke at holde dig tilbage. Du behøver ikke vide, hvordan du skal opnå dine mål. Du må gerne drømme stort her.

Red din seng

En meget simpel ting, du kan gøre, for at få en god start på dagen er blot at rede sengen om morgenen. Det lyder ikke af meget, men når du succesfuldt har gennemført dagens første opgave, stiger sandsynligheden for at du også gennemfører dagens anden opgave. Og tredje opgave. Det starter en positiv kæde for dagen. En positiv start giver energi og motivation til at fortsætte dagen præcis på denne måde.

Giv ikke op

Mange har store drømme og visioner omkring, hvad de vil udrette i livet, eller hvad de vil arbejde med. Men det er ganske få, som gennemfører dem. De ser deres visioner foran sig, og vil bare gerne komme dertil med det samme. Men store mål tager oftest tid at gennemføre. Man kan ikke springe direkte til slutningen. Det er vigtigt at være tålmodig hen ad vejen. Det er de små trin, der leder til langsigtede mål.

Tag træning som eksempel. Det er nemt at se drømmekroppen foran sig. Du kigger dig selv i spejlet og sætter et mål. For at komme dertil skal du træne. Efter to hårde dage i fitness kigger du dig selv i spejlet igen. Der er slet ikke sket noget! Det er her mange giver op. Motivationen falder, når resultatet ikke kommer med det samme. Men hårdt arbejde lønner sig. Det er vigtigt at blive ved og at vise tålmodighed over for sig selv. Resultaterne skal nok komme. Når de så kommer, er det utroligt motiverende!

Lær noget nyt hver dag

At lære nye ting er en rigtig stor kilde til motivation. Selvom lærdommen er nyttefuld eller ej, er det motiverende for os som mennesker. I skolen lærer man nye ting hele tiden, så prøv virkelig at lytte næste gang. Det er spændende at være i konstant udvikling. Lærer du noget nyt på arbejde hver dag? Lær gerne en ny ting hver dag. Hvis ikke det er i skolen eller på arbejde, kan det være en ny hobby. Har du altid haft lyst til at spille guitar? Frem med guitaren og lær dig et nyt greb hver dag. Det behøver ikke at være mere end det, for at det skal være motiverende. Det vigtigste er, at du føler, at du dag for dag bliver bedre og bedre. Frem med kreativiteten. Er der noget som du altid ønsket at blive bedre til? Husk på, at ingen er ekspert fra dag et!

Fokuser på dig selv

Næste punkt er noget som mange genkender, nemlig at sammenligne sig selv med andre mennesker. Det er faktisk rigtigt demotiverende at sammenligne sig selv med andre mennesker. Gør vi ikke alle det? Jo, men det er bestemt ikke sundt. Det kommer ofte fra dårligt selvværd, at man sammenligner sig selv med andre. Arbejd på dig selv i stedet for. Din motivation kommer oftest indefra. Når vi f.eks. ser på sociale medier om mennesker der oplever verden, fået drømmejobbet eller viser alle sine venner frem, kan det give os følelsen af, at vi ikke har det lige så godt eller kan opnå det samme. Alle har forskellige drømme og forskellige måder at komme dertil.

Fokuser på dine mål og dine drømme i stedet for. Glæd dig over dine venners fremgang, men sammenlign dig ikke. Du ved ikke, hvad de har været igennem for at komme dertil. Du har dog indflydelse på, hvad du kan gøre for at komme tættere på dine mål. Det kan dog være en god idé at have en rollemodel. Nogen du ser op til, som du gerne selv vil blive mere i den retning. Nogen du kan hente motivation fra. Det kan være en forælder, en god ven eller en kendt person.

Prøv igen!

Giv ikke op! Når noget går galt, giver mange op. ”Det gik ikke”, hører vi ofte. Men fejl kan i stedet for at føles som et nederlag, vendes til at være en kilde til motivation. Noget der kan føre dig tættere på dine mål og ønsker. Alle succesfulde mennesker bruger fejltagelser som værdifuld lærdom og derved som motivation til at arbejde endnu hårdere. Prøv igen indtil det lykkes! Hvis det føles uoverskueligt, så start med de små ting. Glemte du at rede sengen i dag? Prøv igen i morgen! Kender vi ikke alle følelsen af, at endelig lykkes med noget, der har været svært? At bestå prøven, der føltes umulig til at starte med? Det giver en enorm glæde og lettelse, og giver motivation for at også lykkes med næste ting.

Én ting ad gangen

En anden faktor, der kan gøre dig mere motiveret, er at ikke fokusere på for mange ting samtidigt. Lad os sige at du f.eks. er i gang med at læse en bog. Telefonen i lommen siger ”ping!” og du kigger med det samme. Det er blot mor som skriver, og det går lynhurtig med at svare. Men bare ved at tage telefonen op af lommen er du kommet væk fra det fokus, du havde på bogen. Nu skal du bruge energi på at genoptage læsningen. Det er lidt af en demotiverende faktor. At have for mange ting i tankerne samtidig gør, at motivationen til det vi virkelig gerne vil, forsvinder ind i mængden. Prøv f.eks. til næste træning at holde et skarpt fokus på øvelserne. Kan du mærke en forskel?

Dit specifikke mål

Fokuser gerne på et specifikt mål. Mange sætter alt for mange mål, men menneskets hjerne er faktisk ikke designet til ”multitasking”. For mange mål, som går i forskellige retninger, leder ofte til, at ingen af målene bliver realiserede. Med et enkelt mål kan man i stedet fokusere 100% på det. Det bliver pludselig meget mere motiverende. Motivation kommer fra vores egne tanker, og hvis der er alt for mange af dem, er det svært at fokusere.

Slap af!

Når du nu har fået gang i motivationen og føler, at hver dag er spændende og udviklende, så husk også, at det er vigtigt at slappe af en gang imellem! Mental afslapning er vigtigt for at krop og sjæl skal kunne holde sig balanceret og motiveret. At få nok søvn hver nat og at sove på bestemte tidspunkter hver dag, er noget kroppen elsker.

Vi har alle svært ved at holde motivationen på et højt niveau hver dag. Det er naturligt, at den svinger op og ned. Hvis en dag føles som en skuffelse, så husk at næste dag er lige rundt om hjørnet, og den bringer nye muligheder og spændende lærdomme. En positiv tanke motiverer hjernen til flere positive tanker.

Skrevet af Lovisa Thorstensson d. 08-09-2020 i Personlige indlæg, Tweens og teens